woensdag 3 september 2008

Een hernia ? Wat is dat ?

Mijn hele atletiekzomer werd dit jaar overheerst door de hernia, die zich vanaf april zo hard liet voelen dat ik hem niet meer kon negeren.

Eigenlijk liep ik al zo'n drie jaar met die hernia rond. Het begon met wat tintelingen in mijn rechter been. Daarna echt pijn in dat been. Als ik ergens lang moest rechtstaan, was het niet te harden. Maar hoe meer en hoe verder ik liep, hoe beter. Ik kon het er dus telkens uit lopen.

Tot het op 18 april 2008 gedaan was. Niets te lopen, niets te stappen. Niets meer.

Sommige mensen vragen me hoe een sportief mens een hernia kan krijgen. Anderen menen dat het juist kan komen door te veel aan sport te doen.

Beiden hebben ongelijk. Je krijgt dat zomaar, met de leeftijd. Niet door veel te lopen.

Het is de tussenwervelschijf die uitstulpt, en die begint te drukken tegen de zenuwbanen in je rug. Zo krijg je tintelingen en/of pijn in je been of zelfs tot in je tenen.

Nu las ik dat het soms ook gepaard kan gaan met het uitvallen van de spierfuncties ! Dàt was dus bij mij het geval.

Momenteel heb ik nergens last van (iets wat eigenlijk al drie jaar geleden is). Hopelijk blijft het heel lang zo goed. Het zomerseizoen op de piste is natuurlijk de mist in gegaan. Maar ik moet maar even denken aan april en mei en juni, en dan ben ik weer ontzettend blij dat ik gewoon een eindje kan lopen. Vandaag ging het weer prima. Zes kilometer in het park, zonder moeite, bijna in mijn vroegere tempo. Zou ik toch eens geen lekker sprintje lanceren binnenkort ?

Ik bereid me dan maar voor op het veldloopseizoen. Maar ik cross niet graag ; alleen als het mooi weer is en als er niet te veel modder ligt, is het te doen.

En als mijn rug het over enkele maanden nog even goed doet als nu, ga ik terug de piste op.

Ik moet volgend jaar toch echt wel enkele knalprestaties neerzetten bij de W50...

Ja, lach maar, een mens moet toch een doel hebben, een reden om te trainen.

Ik zal beginnen met het verbeteren van een paar clubrecords. Jammer dat ik zo laat in de zomer verjaar. (Momenteel ben ik al wel 49 geworden... maar het pisteseizoen is dan ook bijna ten einde.)

Geen opmerkingen: