dinsdag 17 maart 2009

Mijn eerste wedstrijd van het jaar

Zaterdag ben ik de jogging van Hofstade gaan meelopen.
Een echte "wedstrijd" kan je dat misschien niet noemen, maar er was toch tijdsopname.
Men had zo'n 15° C voorspeld, doch die voorspelling was een beetje fout : het was koud, bewolkt en miezerig weer.
Ik was er echter op gebrand om nog eens iets mee te doen. Dat was lang geleden.
Men kon kiezen tussen 3 km 200, 6km 400 en 9 km 600 ; wat neerkwam op 1 of 2 of 3 ronden.
Ik koos voor de langste afstand, dus drie ronden. Het was een mooie omloop : afwisselend aardewegen en verharde wegen, en een beetje bergop en bergaf, rond een grote vijver.
Ik heb mijn tempo prima kunnen volhouden : ongeveer 17'30" per ronde.
Misschien is dat een teken dat ik veel te traag heb gelopen, maar ik wilde er zeker van zijn dat ik de afstand aankon. Dat bleek dus geen probleem te zijn.
In de 10 km van Mechelen (11 april) zal ik van in 't begin toch een beetje sneller lopen.
Mijn streefdoel is : rond de 50 minuten op de 10 km. Dat is wel 12 km/uur. Misschien is, op korte termijn, 55 minuten op 10 km een realistischer doel...
Nu had ik 52'51" op de 9 km 600.

In ieder geval was het heel leuk. En mijn angst om in de laatste ronde nog helemaal alleen bezig te zijn, bleek ongegrond. Er waren er nog enkele achter mij.
Het probleem is nl. vaak dat de beste lopers de langste afstand lopen en als die van de 6 km dan allemaal aangekomen zijn...
Nu was ik 33e van 40. En aan de tijden te zien, zou ik op de 6 km ongeveer 29e van 50 geweest zijn.
Mijn clubgenote, Else, liep de hele tijd zo'n 100 meter voor mij, maar ik heb haar niet meer kunnen inhalen. Zij had nog een eindspurt in huis.

Geen opmerkingen: