maandag 9 maart 2009

Europese indoorkampioenschappen



Dit weekend mocht ik mij, als atletiekliefhebber, gelukkig prijzen dat ik Eurosport kan ontvangen op onze TV. Want als je de Europese kampioenschappen indoor wilde zien, en je was aangewezen op de VRT, kon je zowel vrijdag als zaterdag tot middernacht wachten om het allemaal in verkorte versie te beleven.

Er waren maar heel weinig Belgen geselecteerd voor Turijn. Eline Berings deed het schitterend. Die haalde alle kranten.

Maar ook Damien Broothaerts liep de 60 m horden bijzonder snel : een goede opvolger voor Nsenga, die jaren een vaste waarde was op de horden.

En Sigrid Van den Bempt verbaasde mij, omdat ze zo lang dapper meeging in de 1500 meter. Jammer dat ze 11 honderdsten tekort kwam voor een finaleplaats. Als steeple-loopster heeft zij deze winter duidelijk extra hard getraind op snelheid. Ik heb vroeger nog een paar keer 800 meter gelopen tegen haar moeder, Nicole Poels. Dat was ook een goeie loopster. Snelle benen zitten vaak in de genen... Sigrid liep een Belgisch record !

Kevin Rans had na de Olympische Spelen gezegd dat hij misschien beter zijn polsstokken op ebay zou zetten, maar hij had het niet gedaan. En weer was hij kwaad, maar op wie ? Deze keer had hij, bij mijn weten, toch niet moeten jagen naar een limiet, waardoor hij vooraf al te moe was...

Vandaag kocht ik speciaal de sportkrant bij uitstek, het Nieuwsblad, om nog wat terug te blikken op de indoorkampioenschappen. (Want De Morgen is een goeie krant, maar niet voor sport.) Ik had me die extra euro kunnen besparen, want ik vond niets anders dan vele vele bladzijden voetbal en wielrennen ! Nauwelijks iets over atletiek. Onbegrijpelijk.

Akkoord, het was "maar" indoor en "maar" Europees kampioenschap. Maar waren al die voetbalmatchen dan echt zo belangrijk ? Dat waren helemaal geen kampioenschappen ; dat was gewoon de zoveelste speeldag. Ach ach.

In De Morgen stond wel een heel interessant en uitgebreid gesprek met Wim Vandeven (trainer van Eline en voorheen van Tia) en in het Nieuwsblad stond een interview met Eline, over haar kindertijd : de scouts, blokfluit spelen, voetbal , enz. enz.

Geen opmerkingen: