zaterdag 29 maart 2008

Ha, eindelijk, de zomerkalender is er.

De langverwachte zomerkalender viel gisteren in de bus.
Nu kan ik dus een planning beginnen te maken voor de pistewedstrijden.
Maar, zoals het al enkele jaren het geval is, blijken er in april en mei nauwelijks meetings te zijn voor volwassenen. Bijna allemaal voor benjamins, pupillen en miniemen. Waarschijnlijk omdat ze daar tenminste nog volk voor bijeen krijgen. De laatste jaren is de opkomst van atleten naar de piste zeer sterk gedaald. In de jaren tachtig had je bv. voor de 5000 m bij de mannen soms wel drie of vier verschillende reeksen, omdat ze met zoveel waren. Tegenwoordig is men al tevreden als er een man of 8 wil meelopen... De afstandslopers lopen liever op straat. Dat is een trend.

Maar voor de kortere afstanden is het al even erg gesteld. Een 800 meter ? Je mag al blij zijn als je niet helemaal alleen aan de start verschijnt. De glorietijd van de piste is voorbij. En er wordt dus veel minder georganiseerd. Vroeger begon ik het pisteseizoen met 2 meeting, 2 vrijdagen achter elkaar, in de eerste helft van april.... 2 keer de 800 meter in Edegem. En, voilĂ , ik was gelanceerd voor het zomerseizoen. En de conditie was getest !
Daarna was er zowat om de twee weken een meeting in Wespelaar. De ene keer georganiseerd door Wespelaar en de andere keer door Tildonk. Je hoefde het niet verder te gaan zoeken.
Maar nu moet je heel erg zoeken naar meetings, of ver rijden....

Op vrijdag 18 april kan ik mijn eerste wedstrijd gaan lopen. Wordt het 100 m en 200 m of durf ik meteen een 800 meter aan ? Daar moet ik nog wat over denken. Ik heb vandaag alvast een behoorlijke spurttraining gedaan. 15"88 op de 100 meter perste ik eruit op de dijk. Dat begint al ergens op te lijken. Op een piste en met spikes aan moet daar nog wat af kunnen....
Onder de 15" : zou dat ooit nog mogelijk zijn ? Ik weet het niet, ... misschien.
Maar om echt deftig te sprinten, maak ik veel te weinig functioneel gebruik van de startblokken. En dat moet ik op mijn leeftijd nu ook niet meer gaan leren.
't Is maar om een zekere basissnelheid te behouden dat ik me elk jaar aan een 100 meter wil wagen. Die basissnelheid is voor alles goed.

Geen opmerkingen: