vrijdag 15 augustus 2008

Nu begint het pas echt.

Eindelijk is de atletiek aan de beurt op de Olympische Spelen.
Deze nacht heb ik al de 100 meter horden gezien van de zevenkamp. Er waren vijf reeksen. Ze zijn dus met meer dan 40 vrouwen van start gegaan...
Daarna kwamen de reeksen van de 100 meter voor mannen.
Maar na twee reeksen schakelden alle posten over op het zwemmen, want daar zijn ze nog met finales bezig.
We gaan dit weekend nog vele reeksen moeten missen, omdat het zwemmen nog niet gedaan is.
De kwalificaties van het kogelstoten heb ik ook meegepikt (De drie Amerikanen zijn geplaatst.) De atleten moesten de kogel 20m40 ver stoten om automatisch geplaatst te zijn voor de finale. Meestal worden er nog wel een aantal "opgevist", die die norm net niet hebben gehaald.
Om 4 uur lag ik al terug in mijn bed.
Patrick heeft het langer volgehouden. Die heeft nog de reeksen van de 800 meter vrouwen gezien. In mijn halve slaap vanmorgen hoorde ik dat Maria Mutola er nog steeds bij is én dat ze de reeksen heeft overleefd. Zij is ondertussen 35 jaar, meen ik. Dus volgens mij zal zij wel vlot een master-record neerzetten. (Voor de absolute leken : vanaf je 35e ben je "master" - vroeger "veteraan" genoemd.)
Er werd naar het schijnt al erg snel gelopen in de reeksen (velen onder de 2 minuten). Dat belooft voor de finale !
Een prachtig nummer, die 800 meter.
Zelf heb ik er al zo'n stuk of vijftig gelopen.
Maar niet in de buurt van 2 minuten, hoor.
Dat is vreselijk snel. Je kan je dat eigenlijk alleen maar voorstellen als je zelf die afstand al eens gelopen hebt. Bij de masters van mijn leeftijd zit je goed als je nog onder de 2'40" kunt. En de allerbesten kunnen nog onder 2'30".
Tja...

Geen opmerkingen: