donderdag 15 juli 2010

Spondylolyse


Weer een nieuw woord geleerd.
Ik weet nu wat er deze keer mis ging met mijn rug. Het is geen hernia, maar spondylolyse.
"Wat is dàt voor een beest ?", zal je je afvragen.
De dokter heeft het mij uitgelegd en ik heb er ook veel over gevonden op het wereldwijde web.
Spondylolyse is een rugaandoening waarbij de verbinding tussen twee wervels is verslapt.
Daardoor staat de ene wervel niet mooi op de andere (zie afbeelding). Er lopen daar heel wat zenuwen tussen ; die hebben dan niet veel plaats meer, waardoor er druk ontstaat, die voor uitstralingspijn kan zorgen...
Het is meestal aangeboren en komt bij zo'n 6 % van de mensen voor.
Men kan dat zijn hele leven hebben, zonder dat er sprake is van pijn.
"Bij pijnklachten is het wenselijk om de belastende activiteiten (zoals intensief sporten) te vermijden."
.
Voilà, daar heb je het. Hardlopen is volgens mij "intensief sporten".
Dus : als ik vanaf nu gewoon ga joggen, als ontspanning, denk ik (hoop ik) dat ik dat nog heel lang ga kunnen doen. En zwemmen lijkt me ook wel ok.
Mijn zwemcapaciteiten kennende, is dat zeker geen "intensieve sport". Ik moet na 50 m al rusten, omdat ik vermoeide armen krijg.
Er zal vast wel iets schorten aan mijn zwemstijl ; al is het wel een feit dat ik mijn armspieren nooit getraind heb...

Geen opmerkingen: